Gary to coach Rhinos

KOTA KINABALU: Gary Phillips will be unveiled as the new Sabah FA head coach the latest by this weekend.

The Australian has agreed to an undisclosed deal, which is believed to be three years, with the FA.

Besides handling the senior team, it is also believed that Gary will be given the task to see the development of football in the State.


Gary could not be reached for comment, but the FA Treasurer Haji Shahriman Abdullah when met in the national capital over the weekend confirmed that the deal has been sealed.

Haji Shahriman, who himself was a former State player during his heyday, said Gary is likely to be here by Wednesday.

But it is uncertain whether Gary, whose last appointment as Coaching Development Manager of the Asian Football Confederation, has penned his contract.

Yesterday, the FA Secretary General Alijus Haji Sipil when contacted also confirmed that the Aussie will be here anytime this week, adding that the contract signing will be done when he arrives.

Gary will fill in the Rhinos’ hot seat left vacant following the removal of Iraqi Wathiq Naji Jasim midway through last season. Then Mohd Asyraaf Fong Abdullah was the man replacing Wathiq on a caretaker basis.

Gary will be the 13th foreign coach to have worked with the FA.

Frank Upton was the first while Wathiq was the last one.

Australian Ronald Smith is the most successful foreign coach Sabah ever had.

He helped guide the Rhinos to the Premier League crown (now the Super League) for the first time ever in 1996 since the M-League turned professional in the early 90s.

The rest of the foreign coaches are Roy Lorenson, Oldrich Sedlácek, Ken Shellito, Ken Worden, David Woodfield, Peter Butler, Jose Garrido, Jose Luis and Drago Mamic.

Gary, who is in his mid 40s, is a former Olympic Sharks player playing in the Australian national league, and in fact is the second-longest serving player in the club’s history making a total of 279 appearances for the club.

After his playing days, he turned into coaching and had a successful experience coaching at club level.

He coached Olympic Sharks and guided them to their first championship crown in 12 years.

He also led one of Australia’s top clubs, Olympic Sydney to four national championships and four Australian Cups.

He also served as head coach of the Tonga national team in 2000-2001, but it was not a good stint for the Aussie.

He also had spells with top clubs in Vietnam.

Besides that, he was also the former Australian Under-17 Women’s squad’s head coach.

11 thoughts on “Gary to coach Rhinos

  • December 11, 2009 at 2:40 am
    Permalink

    berdasarkan kenyataan berikut coach baru ni banyk memberi kejayaan kpd pasukan yg pernah dilatihnya dahulu. jadi, kalau pasukan sabah ni tidak berjaya seperti pasukan sebelumnya, npak sangat lah kelemahan pemain kita. Dan ini lah kali pertama dia gagal. Tetapi apa yang penting adalah HARAPAN penyokong setia pasukan Sabah agar pasukan sabah akan mempunyai perubahan, kalau boleh biar lah mendapat kejayaan yang konsisten.

  • December 11, 2009 at 8:48 am
    Permalink

    Sebagai peminat kami amat berharap agar Coach baru ni boleh membawa SABAH ke FINAL!!! Tidak rugi juga di bayar mahal-mahal bah kalau begitu…….

  • December 11, 2009 at 11:01 am
    Permalink

    Musim lalu pun gitu juga waktu coach dari Iraq Wathiq sampai. Dia berjaya bawa team Iraq masuk World Cup 1986… sekali coach team sabah.. kuang kuang kuang…

    tapi harap musim baru ni dengan pengurusan baru, harap formula berjaya la.

  • December 11, 2009 at 3:33 pm
    Permalink

    Pada pendapat sayalah, masalahnya sekarang ni, pihak pengurusan macam bukan pecinta bola sepak. Mereka harap pemain yang sedia ada ja. Mereka dah tahu kebanyakan pemain musim lalu hanya lebih menggemari kekalahan daripada kemenangan tapi orang itu juga musim ini. Kalau Alex Fergusen pun di ambil jadi Coach SABAH, tetap begitu juga persembahan pemain kita. Pemain yang sama juga. Kalau ada yang baru pun, duduk ja lah di bangku simpanan. He,he,he…

    Cubalah berusaha untuk mencari pemain-pemain seperti Matlan dan yang seangkatan dengannya, kompom SABAH Gegarkan Liga Musim depan. Kami sebagai peminat yang setia amat berharap agar pemain-pemain tahun lepas, yang sering kalah ni cubalah bangkit & menjaga maruah pasukan kita. Persembahan yang teruk & kekalahan amat menyakitkan hati kami. Apa-apa pun semoga berjaya.

  • December 11, 2009 at 4:03 pm
    Permalink

    saya hairan la kenapa dorang terus pilih pemain tanpa menjalankan selection dari segi kecergasan atau kemahiran tertentu sebelum mendatangani kontrak. tau lah pemain ni pernah main utk sabah dulu, tapi performance pemain x akan maintain. itu sebab pemain yg berpindah ke kelab lain d eropah perlu buat ujian tertentu dahulu seblum sain kontrak. cam mana mau cari pemain baru made in sabah klu cam ni. pemain lama tu memang berpegalaman dan masih mantap tapi bola sepak ni bukan utk 2 atau 3 taun saja. itu sebab betapa pentingnya cari pemain baru secara profesional agar ada kesinambungan. bukan kerana nama, bukan kerana wang, bukan kerana dia kawan, bukan kerana dia anak sendiri. pilih dengan adil dengan memfokus kepada mendapatkan pemain yg terbaik.

  • December 14, 2009 at 6:28 am
    Permalink

    Saya sokong pendapat kamu semua. Kita memerlukan selection pemain yang lebih rumit.

    I hope Gary Philips can do it this time for the Rhinos!

  • December 14, 2009 at 11:58 am
    Permalink

    Kalaulah Pasukan kesayangan kita ni jadi belasahan lagi musim depan, saya sebagai peminat berharap agar semua pihak pengurusan letaklah jawatan dan di ganti dengan orang yang baru, yang lebih komitmen. Kalau kamu lebih pentingkan jawatan dari pasukan kita memang tidak akan maju. Kalau pasukan kita ni MANTAP tidak apa juga, ini asyik KALAH ja. Banyak tempat lagi di SABAH ni punya pemain yang lebih berbakat selain buat pemilihan di tempat yang senang dan sama juga. Macamanalah kamu boleh jumpa pemain yang baru kalau tidak berusaha ke tempat-tempat terpencil. Buatlah pemilihan yang adil barulah orang puas hati. Peminat tetap turun tengok & bagi semangat dengan skuad baru kita. Tidak rugi juga bah beli tiket. Kalau asyik kalah ja akan datang di TAWAU pun tiada dah orang mahu tengok. Percayalah….. Apa-apa pun saya harap semoga kamu BERJAYA dengan SKUAD baru, yang sama juga pemainnya musim lepas!!!!!

  • December 30, 2009 at 7:54 pm
    Permalink

    Kalau nak hebat macam 1994-1996 buat cara di bawah:
    1. Beridiplin dan berani gagal
    2. Jangan takut dan kecut main tempat lawan
    3. Pilih pemain yang betul-betul cintakan bola dan kerja berpasukan.
    4. Cari pemain seluruh Sabah bukan kat KK sahaja. Biar sampai ke Pulau Banggi dan Balambangan.
    5. Cari bakat muda kat seluruh sekolah di Sabah.
    6. Bermain untuk Malaysia (bukan untuk negeri sahaja)

    TK

  • January 7, 2010 at 9:51 pm
    Permalink

    Betul tu Ahmad N. Begitulah yang patut SAFA buat. Ini, asal pemilihan ja buat di KK. Macamana kita mahu cari pemain yang benar-benar mantap di semua posisi & boleh mengGEGARkan liga MALAYSIA? Betapa besarnya bumi SABAH ni. Pemain yang di pilih sekarang ni pun kebanyakannya pemain tahun lepas juga. Pihak pengurusan SAFA ni sebenarnya pentingkan status & jawatan dorang ja. Glamour bah. Mereka langsung tidak peduli akan kemenangan pasukan. Kalau dorang tidak sanggup pergi cari di setiap inci bumi SABAH ni, biar saya yang cari. Saya tolong secara ikhlas tanpa jawatan atau pangkat. Geram betul saya. Saya pun tidak tahulah kenapa dorang begini ni. Kecewa betul bah. Lawan team daerah pun susah mahu menang. Kita tengok pula tahun ni apa jadi. Kalau kalah juga bagus semua pihak Pengurusan SABAH letak jawatan & diganti dengan orang baru.

  • January 8, 2010 at 7:44 pm
    Permalink

    1978
    Saya masih ingat ketika itu saya masih di sekolah rendah. tengok tv rtm hitam puth. Pengulas bola berkata begini.. Hassan Sani sedang membawa bola..Hassan terus menggelcik …ya di sebelahnya James Wong ..mereka berdua terus berlari satu…dua..5 pemain oemain korea digelicik…Hassan berada di kota Penalti…Hassan pasing James Wong..Ya…James hampir terjatuh…Dan GOOOOLLLLLLLLLLLL! ITU DIA JARINGAN JAMES WONG. KING JAMES DARI SABAH MEMBAWA MALAYSIA LAYAK KE SUKAN OLIMPIK MOSCOW MENEWASKAN KOREA SELATAN DALAM PLAY0OFF DI STADIUM MERDEKA…KITA BERJAYA KE SUKAN OLIMPIK.”

    Berikan komen..Terima kasih.

  • January 8, 2010 at 10:50 pm
    Permalink

    Itulah dia sentuhan pemain SABAH kan Ahmad N? Di SABAH terlalu ramai pemain yang hebat.Sekarang ni, pihak pengurusan SABAH pula lebih suka duduk berbincang di bilik mesyuarat membuat keputusan memilih pemain daripada turun mencari bakat-bakat baru di setiap pelosok bumi SABAH ni. Cubalah cari, biar mereka bersaing merebut tempat dalam SKUAD kita. Kita pilihlah yang terbaik…….bukan begitukah?

    Sebenarnya mereka ni tidak komitmen dengan pasukan. Merekalah punca yang menyebabkan kekalahan pasukan kita tahun lepas. Mereka mungkin bekas-bekas pemain bola yang baik tetapi, itu tidak bererti mereka mampu mengurus pasukan dengan baik. Mereka kurang berbakat untuk mengurus pasukan. Mereka mungkin tidak tahu, setiap kali pasukan kita tewas, saya seolah-olah hendak menitiskan air mata kecewa. Saya berfikir,apa sudah jadi dengan pasukan kita ni? Napa sudah jadi pasukan belasahan? Sedih betulbah. Kejatuhan pasukan kita bererti kejatuhan buat seluruh peminat / rakyat SABAH.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *