Sabah 0 – 2 Kedah

KOTA KINABALU: Sabah FA Cup challenge is hanging by a thread after conceding a 0-2 defeat to Kedah in the first round of the first leg encounter at the Likas Stadium last night.

It was defensive errors that led to Sabah’s downfall as Kedah capitalised to their full advantage scoring both the goals in each half.


Azlan Ismail was left unmarked inside the penalty box to slot home the opener from close range in the 18th minute from a free-kick taken by Mohd Sabree Mat Abu. Then in the 29th minute, he could have netted his second but fortunately for Sabah his glancing header was just inches off the goalmouth.

Sabah came close to netting the equaliser off a Zainizam Marjan’s long range effort which went wide.

There were still not much scoring chances after the break as both sides tried to outwit each other where play was mostly concentrated at the centre of the field.

Despite Sabah’s Premier League tag, the game was equally contested and Mafry Balang could have levelled it for Sabah in the 86th minute only to find his close range header sail above the crossbar from a free kick taken by Azrul Ejati Damsah.

However, Kedah were deserved winners capitalizing on Sabah’s error scoring their second three minutes from end. The move started when Mohd Zamri Chin managed to steal the ball from Henry Parsi at the back before connecting it to the unmarked Saramsak A/L Kram.

The match could have been marred by a fight between the home fans and the Kedah fans. Fortunately swift action by the Police and security on duty prevented any untoward incidents.

Now Sabah is facing a mammoth task to progress further. They need to win by three clear goals when they meet again in the return leg in Alor Star on Saturday.

All they need to do is tighten the backline and find those goals.

19 thoughts on “Sabah 0 – 2 Kedah

  • February 3, 2010 at 12:46 am
    Permalink

    baru penyokong kedah tau. tenbirang tdk tguk tpt. nda durang berani kluar stdium.. huhu….

  • February 3, 2010 at 5:04 pm
    Permalink

    Main ja bah.Kemarin hari durang,6hb nanti habis tu Stadium Darul aman oleh Sabah macam tahun 2003 bulsn 9 tanggal 13 dulu (Kedah 1-Sabah 3)Bobby Gonzalez 1 gol, Robert Mark Gaspar 2 jaringan. Sabtu ini, jumlah gol yang sama……….Boleh baitu kalau diorang

  • February 3, 2010 at 10:00 pm
    Permalink

    Napa bah lagi ni SABAHAWKS? Saya dah agak, memang menang sekali-sekali,tapi kalahnya pulak banyak kali. Walau mcmanapun teruskan perjuangan SABAHAWKS!!!! Kita masih boleh GEGARRRRRRRKAN mereka-mereka & keluarga mereka.

  • February 3, 2010 at 11:12 pm
    Permalink

    Nah kan… pasukan Sabah mencari susah lagi. Apa lagi masalah durang ni.. siapa bah di kalangan pemain yang malas di padang ni, inda da stamina. Kalau tiada stamina dan kontang kreativiti..ganti. Mr Tuaran Fan, minta gambaran sikit mcm mana senario Likas Stadium time tu… (kalu boleh lah…. maklumlah aku bertugas di utara…)

  • February 3, 2010 at 11:33 pm
    Permalink

    durang teriak2 lah meyokng, tiba2 terbang botol dari atas pegi tpt penyokong kedah. bediri 1 org penyokong kedah sambil menunjukan isyarat tumbuk nah………… apa lagi durang baru 50 lebih org, yang dia bagi isyarat tumbuk ni lebih 1000 org. bah apa lagi 4penjuru itu botol air beterbangan….mula2 melawan lagi dorang, sudah ja gumpul semua penyokong sabah. matai tikus basah bah……sampai kena tungu di luar.. terpaksa juga polis FRU kna pangil eskot durang kalu tidak pecah kepala durang oleh batu……di mana bumi di pijak di situ langit di junjung…. ini nda sedar diri.

  • February 3, 2010 at 11:34 pm
    Permalink

    Lagi pun… lidah dan telinga ku masih kejanggalan dengan maskot baru tu…. harks..[..tui]!

  • February 3, 2010 at 11:52 pm
    Permalink

    bah… kalau kejangalan tu, panggil BADAK jaaa… tidak paya hawk…
    lagi pun sa tidak setuju badak kena ganti hawk

  • February 4, 2010 at 8:44 pm
    Permalink

    Coach, kasi simpanan ja pemain yang malas tu sampai habis musim. Lepas tu ndak payahlah panggil lagi. Bikin susah ja.

  • February 4, 2010 at 8:57 pm
    Permalink

    sabah bkn nya x kuat…pemain sabah cuma kurang bijak sewaktu dlm padang..mereka terlalu leka..hari2 training tp masih blm dapat tangkap apa yg jurulatih mau dorang buat..terlalu kelam kabut jg satu faktor yg membuatkan para pemain cepat kehilangan bola..sepatutnya pemain harus mengawal bola dgn bijak dan mengunakan peluang yg ada sebaiknya..asas bola sepak saja pun pandai lupa..apa lg klu kena ajar teknik2..
    wahai pemain2 sabah,gunakan la kebikaksanaan..jgn terlalu kena saiko..jgn terlalu terikut rentak pihak lawan..klau bnyak ruang dlm pdg tu knapa x guna sebaiknya..striker kurang menyengat..midfield kurang memberi bantuan dalam bertahan mahupun menyerang..midfield jg harus lebih kreatif dalam mencipta ruang dan striker jgn hanya tungu bola saja…common bha..bnyk lg pemain2 muda yg boleh beraksi sehebat kamu,tapi sebab kamu yg sdh dipilih oleh coach2 dan pihak SAFA..so pls la..buat yg terbaik..bkn nak tunjuk hebat pula sana..

  • February 4, 2010 at 11:34 pm
    Permalink

    adei… kalu itu bah.. mengasi panas tul oh.. nasib baik inda durang kedapatan. kalau tidak mampusssss mangkali kan… siapalah suruh tunjuk tembirang tul.

  • February 5, 2010 at 9:31 pm
    Permalink

    Semoga pada perlawanan akan datang, SABAH kembali menemui rentak kecemerlangannya. SABAH BOLEH!!!!!!!!

  • February 8, 2010 at 8:38 am
    Permalink

    tu keeper ba buruk.. defends pun tdk kuat ni.. patut sda tau Kedah tu kuat kasi kuat la defend.. slalu pihak lawan kasi goal mudah.. lgpun drg pemain Sabah ni kurang chemistry.. lmbt pick up.. sama tdk fit. lari pun tdk laju ni.. keeper tu trippin sja.. bikin panas.. apa pun siok jua la tgk Sabah main.. lucu ni.. tetap sokong Sabah ni wpun kalah..
    – tdk tau pasal bola ni – trip2 sja.. hehe

  • February 9, 2010 at 10:18 pm
    Permalink

    Hua..hua..hua… moon, lucu tul ko ulas ni.. sampai aku dapat trippin situasi sabah main ngan kedah.. hahaha. Apa2 pun aku sanjung ngan semangat ko ni. Selamat menyokong pasukan Sabah..

  • February 10, 2010 at 7:10 am
    Permalink

    tatap.. hehe… panas ni panas…

  • February 16, 2010 at 4:47 pm
    Permalink

    Kalau maningok bola, buat cara maningok bola. Bukan sampai main umban botol. Kalau gatal jugak tangan mau mengumban, buang bom terus biar mati, biar meletup tu Stadium Likas. Biar main di parit sja. Menang tu terus Sabah………

  • February 18, 2010 at 12:32 pm
    Permalink

    tapi kan… baik lagi kalu menyokong ja.. tak perlu terlalu emosi sangat. kalau sampai stadium terbakar nanti, lg susah. silap2 persatuan kena denda. situasi ni akan menjejaskan imej pasukan, pemain dan pengurusan untuk mencapai kemenangan. moral durang jatuh sebab peminat tiada support moral. kita semua mahu kemenangan tp pd masa yng sama perlu juga sokong pasukan agar motivasi durang sentiasa berada di landasan yang betul.

  • February 18, 2010 at 12:39 pm
    Permalink

    hihi. ya betul tu.. biar la kalah.. janji sabah tetap kuasai permainan.. hihi.. yeah yeah tu harold berenti sda. yeah yeah..

  • February 22, 2010 at 9:23 pm
    Permalink

    siapa setuju kalau aku jadi gol keeper ganti si Harold…….hihihihihi

  • February 23, 2010 at 7:21 am
    Permalink

    hem.. ntah la labu… ko mo ganti harold.. hemm.. janji bukan harold yg jd GK.. tekanan betul sy tgk tu org..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *