Author Topic: Saddam Hussien Di Hukum Gantung  (Read 1682 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline alex4192

  • President Stacy Fans at Sabahrhinos.com
  • Geng Elite
  • *****
  • Posts: 5253
  • Popularity: +2/-24
  • Gender: Male
  • President Stacy Fans at Sabahrhinos.com
    • http://profiles.friendster.com/31235807
Saddam Hussien Di Hukum Gantung
« on: November 06, 2006, 09:28:55 PM »
Saddam dihukum gantung


Adik tiri, bekas ketua Mahkamah Revolusi Iraq terima hukuman sama


TERIMA HUKUMAN: Saddam bertikam lidah dengan
hakim sebelum beliau dijatuhi hukuman di Tribunal Tinggi Iraq,
di Baghdad, semalam

BAGHDAD: Bekas Presiden Iraq, Saddam Hussein semalam didapati bersalah melakukan jenayah kemanusiaan dan dihukum gantung sehingga mati oleh Tribunal Tinggi Iraq.

Adik tiri Saddam, Barzan Ibrahim dan bekas ketua Mahkamah Revolusi Iraq, Awad Hamed al-Bandar, turut dihukum mati, manakala bekas Naib Presiden, Taha Yassin Ramadan dihukum penjara seumur hidup.

Bagaimanapun, bekas pegawai Parti Baath, Mohammed Azawi Ali dibebaskan kerana kekurangan bukti. Tiga lagi pegawai parti termasuk dua beranak, dihukum penjara sehingga 15 tahun kerana didakwa mendera dan terbabit dalam pembunuhan terancang.

Keputusan mahkamah itu menjadi titik tolak baru bagi Iraq ketika pihak berkuasa bimbang ia mungkin mengembalikan pertumpahan darah di kalangan rakyat yang hidup selama dua dekad di bawah pemerintahan Saddam.

Hukuman dibacakan oleh Ketua Hakim, Raouf Abdul Rahman walaupun Saddam sebelum itu enggan berdiri untuk mendengar keputusan. Saddam sempat bertakbir ketika beliau berdiri di kandang pesalah.

“Mahkamah memutuskan menjatuhkan hukuman gantung sehingga mati ke atas Saddam Hussein al-Majid kerana melakukan jenayah kemanusiaan,” kata hakim ketika menolak rayuan Saddam sebelum ini meminta beliau dihukum oleh skuad penembak.

Saddam dan tujuh pegawai kanannya itu dibicarakan oleh Tribunal Tinggi Iraq yang dibentuk tentera Amerika Syarikat atas dakwaan pembunuhan beramai-ramai di Dujail pada 1982 selepas cubaan membunuh bekas diktator itu, lapor Associated Press.

Tentera Amerika dan sekutunya, menggulingkan kerajaan Saddam pada 2003.

Saddam turut menghadapi tuduhan tambahan dalam kes berasingan berkaitan pembunuhan beramai-ramai penduduk etnik Kurdis.

Belum diketahui bila keputusan kes berkaitan etnik Kurdis itu dikeluarkan atau bila Saddam akan menjalani hukuman gantung.

Cable News Network melaporkan, mengikut peraturan tribunal terbabit, Saddam dan pesalah lain perlu mengemukakan rayuan dalam masa 10 hari dan jika mahkamah rayuan mengekalkan hukuman itu, Saddam dan dua lagi tertuduh, akan menjalani hukuman mati dalam masa 30 hari selepas itu.

Sementara itu, Baghdad dikenakan perintah berkurung penuh dengan kedai ditutup dan jalan di kota raya yang didiami enam juta penduduk itu hampir tiada kenderaan. Tentera Iraq dan Amerika meningkatkan rondaan tetapi tiada insiden besar dilaporkan sehingga petang semalam.

“Kami bekerjasama rapat dengan tentera bersekutu bagi menguatkuasakan perintah berkurung ini. Kami bersedia melaksanakan tanggungjawab kami,” kata Mejar Polis, Mahir Hamad Mousa di Baghdad.

Hukuman bersalah ke atas Saddam dijangka mencetuskan pemberontakan di kalangan penyokong bekas presiden terutama masyarakat Sunnah, yang sebelum ini menguasai kerajaan.

Penduduk Syiah yang menjadi majoriti rakyat negara itu tetapi ditindas oleh kerajaan Saddam dan kini memegang tampuk pemerintahan, mungkin menganggap keputusan ini sebagai detik menggembirakan.

Sejak awal lagi, peguam Saddam dan beberapa ahli politik Sunnah mendesak supaya prosiding perbicaraan itu dihentikan selepas beberapa kali panel peguam Saddam diusir dari mahkamah.

Malah sebelum keputusan dibacakan, bekas peguam negara Amerika, Ramsey Clark, yang menjadi pembela Saddam, diusir dari tribunal.

“Semakin jelas kepada rakyat Iraq dan seluruh masyarakat dunia bahawa tribunal ini dipolitikkan 100 peratus,” kata Ketua Blok Ahli Parlimen Sunnah, Salih al-Mutlaq kepada stesen televisyen al-Jazeera.

Al-Mutlaq yang disokong penganalisis undang-undang antarabangsa mendakwa kerajaan Amerika dan Iraq campur tangan dalam urusan tribunal itu.

Salih al-Mutlaq berkata, keputusan itu akan terus memecah-belahkan rakyat Iraq yang kini semakin menderita akibat sengketa antara pengikut mazhab Sunnah dan Syiah.

“Keputusan ini umpama paku terakhir pada keranda pelan perpaduan negara serta proses politik. Saya menyeru kepada pemimpin Arab untuk campur tangan demi perpaduan Iraq,” kata al-Mutlaq.

Seorang lagi ketua kumpulan Sunnah yang utama, Harith al-Dhari, berkata sebarang keputusan seharusnya ditangguhkan sehingga tentera Amerika keluar dari negara itu kerana tribunal dibentuk oleh tentera Amerika yang menggulingkan Saddam.

“Saya menganggap keputusan tribunal ini sebagai haram, tidak sah dan bermotifkan politik,” kata al-Dhari kepada stesen televisyen al-Arabiya.

Salah seorang peguam Saddam yang juga bekas menteri kehakiman Qatar, Najeeb al-Nuiaimi, berkata Saddam dan tertuduh yang didakwa bersama beliau, tidak diberi cukup masa untuk membentangkan pembelaan.

“Mahkamah ini tidak bebas. Ia kurang pengiktirafan,” katanya.

Kelmarin, jurucakap Presiden George W Bush menegaskan bahawa perbicaraan Saddam dijalankan oleh badan kehakiman bebas serta menyifatkan keputusan yang bakal dikeluarkan sebagai komponen penting bagi pembangunan Iraq. – Agensi

Offline LUGU

  • Geng Elite
  • *****
  • Posts: 3233
  • Popularity: +2/-0
  • LFC FOREVER..YNWA
    • http://
Saddam Hussien Di Hukum Gantung
« Reply #1 on: November 07, 2006, 12:23:07 AM »
kalu dia butul2 kana gantung..tingu ah..iraq akan hancur selama lamanya

Offline dina_skan

  • Geng Tatap
  • ***
  • Posts: 289
  • Popularity: +0/-0
Saddam Hussien Di Hukum Gantung
« Reply #2 on: November 07, 2006, 06:00:43 AM »
apa lagi suka syaitan yg paling jahat di dunia tu........

 

Offline dina_skan

  • Geng Tatap
  • ***
  • Posts: 289
  • Popularity: +0/-0
Saddam Hussien Di Hukum Gantung
« Reply #3 on: November 07, 2006, 06:02:19 AM »
dia berjaya menjatuhkan saddam bukan lah perkara terpuji

malahan akan d kutuk seluruh rakyatnya......mesti korang tau kan sapa yg sa maksud

Offline alex4192

  • President Stacy Fans at Sabahrhinos.com
  • Geng Elite
  • *****
  • Posts: 5253
  • Popularity: +2/-24
  • Gender: Male
  • President Stacy Fans at Sabahrhinos.com
    • http://profiles.friendster.com/31235807
Saddam Hussien Di Hukum Gantung
« Reply #4 on: November 07, 2006, 06:57:05 AM »
Quote
dia berjaya menjatuhkan saddam bukan lah perkara terpuji

malahan akan d kutuk seluruh rakyatnya......mesti korang tau kan sapa yg sa maksud
Mr.B.....hehehehehehehehehe diorang dua orang sama saja...patut dua-dua pun kena gantung juga...

Offline alex4192

  • President Stacy Fans at Sabahrhinos.com
  • Geng Elite
  • *****
  • Posts: 5253
  • Popularity: +2/-24
  • Gender: Male
  • President Stacy Fans at Sabahrhinos.com
    • http://profiles.friendster.com/31235807
Saddam Hussien Di Hukum Gantung
« Reply #5 on: November 07, 2006, 06:59:10 AM »
Quote
kalu dia butul2 kana gantung..tingu ah..iraq akan hancur selama lamanya
Kenapa pula Irag hancur?

Offline Salimpodon

  • Geng Elite
  • *****
  • Posts: 3869
  • Popularity: +0/-1
Saddam Hussien Di Hukum Gantung
« Reply #6 on: November 07, 2006, 10:39:14 PM »
tony blair menentang hukuman gantung...

Offline alex4192

  • President Stacy Fans at Sabahrhinos.com
  • Geng Elite
  • *****
  • Posts: 5253
  • Popularity: +2/-24
  • Gender: Male
  • President Stacy Fans at Sabahrhinos.com
    • http://profiles.friendster.com/31235807
Saddam Hussien Di Hukum Gantung
« Reply #7 on: November 08, 2006, 08:30:36 AM »
Quote
tony blair menentang hukuman gantung...
Kenapa?

Offline LUGU

  • Geng Elite
  • *****
  • Posts: 3233
  • Popularity: +2/-0
  • LFC FOREVER..YNWA
    • http://
Saddam Hussien Di Hukum Gantung
« Reply #8 on: November 08, 2006, 10:49:47 AM »
Quote
Kenapa?
kawan si blair minum cappucino dulu baitu :lol:  

Offline dejavu

  • Geng Elite
  • *****
  • Posts: 3048
  • Popularity: +3/-1
    • http://www.skylineborneo.com
Saddam Hussien Di Hukum Gantung
« Reply #9 on: November 08, 2006, 10:50:32 AM »
Quote
Kenapa?
In europe, mereka tidak practice GANTUNG SAMPAI MATI macam di msia.

Offline ongster

  • Technical Yang Terlampau
  • Geng Elite
  • *****
  • Posts: 4211
  • Popularity: +2/-2
  • Gender: Male
  • Dialaitu..Dialaitu..Dialaitu..
    • http://nil
Saddam Hussien Di Hukum Gantung
« Reply #10 on: November 08, 2006, 12:41:47 PM »
No komen.....apa yg sia tau....dlm dunia ni.....siapa yg punyai kedudukan ,kewangan yg tinggi....maka dia lah yg berkuasa...tapi hukum Hakirat...satu org pun ndak boleh lawan...percayalah...cakap sia ni.....
Tuaran Jalan Terus....Ya..Ya...Dialaitu...Dialaitu...Dia laitu...Ndak Buhung Sudaitu...Dialaitu...Chelsea...Chelsea...Ch elsea..Chelsea..Chelsea..

Offline Salimpodon

  • Geng Elite
  • *****
  • Posts: 3869
  • Popularity: +0/-1
Saddam Hussien Di Hukum Gantung
« Reply #11 on: November 08, 2006, 02:11:47 PM »
Quote
Kenapa?
di eropah teda jual tali bah...

Offline alex4192

  • President Stacy Fans at Sabahrhinos.com
  • Geng Elite
  • *****
  • Posts: 5253
  • Popularity: +2/-24
  • Gender: Male
  • President Stacy Fans at Sabahrhinos.com
    • http://profiles.friendster.com/31235807
Saddam Hussien Di Hukum Gantung
« Reply #12 on: November 09, 2006, 08:39:32 AM »
Quote
di eropah teda jual tali bah...
Pandai lah kau...hahahahahahahahahaha...

Offline alex4192

  • President Stacy Fans at Sabahrhinos.com
  • Geng Elite
  • *****
  • Posts: 5253
  • Popularity: +2/-24
  • Gender: Male
  • President Stacy Fans at Sabahrhinos.com
    • http://profiles.friendster.com/31235807
Saddam Hussien Di Hukum Gantung
« Reply #13 on: November 09, 2006, 08:40:14 AM »
Quote
In europe, mereka tidak practice GANTUNG SAMPAI MATI macam di msia.
Ohhhh.......

Offline gapil

  • Geng Tatap
  • ***
  • Posts: 330
  • Popularity: +0/-0
    • http://
Saddam Hussien Di Hukum Gantung
« Reply #14 on: November 15, 2006, 11:12:22 AM »
Quote
No komen.....apa yg sia tau....dlm dunia ni.....siapa yg punyai kedudukan ,kewangan yg tinggi....maka dia lah yg berkuasa...tapi hukum Hakirat...satu org pun ndak boleh lawan...percayalah...cakap sia ni.....
ong..ko jugalah..sukung ko :D